Blog Archive

Menceburi Bidang Penulisan

Pendidikan awal di Sekolah Menengah Kebangsaan Beaufort pada tahun 2002. Bermula tingkatan satu sehingga tingkatan tiga, menduduki kelas bahasa Arab. Tingkatan empat dan lima pula Sains dan tingkatan enam kelas ekonomi. Pada tahun 2009, menyambung pengajian ke Sekolah Pengajian Seni, UMS. Ketika inilah mula terdedah pada bidang sastera.
Pada mulanya berprasangka buruk pada sastera. Merasa ianya adalah sesuatu yang sia-sia. Namun, berubah setelah membaca puisi Chairil Anwar,

Aku
Kalau sampai waktuku
Kumau tak seorang 'kan merayu
Tidak juga kau

Tak perlu sedu sedan itu!
Aku ini binatang jalang
Dari kumpulannya terbuang

Biar peluru menembus kulitku
Aku tetap meradang menerjang

Luka dan bisa kubawa berlari
Berlari

Hingga hilang pedih peri
Dan aku akan lebih tidak peduli
Aku mau hidup seribu tahun lagi!

No comments:

Post a Comment